Lapisan Tanah

A. Tanah Lapisan Atas
Tanah lapisan atas berwarna
gelap & kehitam-hitaman, tebalnya antara 10 – 30 senti meter. Lapisan ini yaitu lapisan tersubur, sebab adanya bunga tanah atau humus. Lapisan tanah atas (unggul soil) ialah sektor yg optimum buat kehidupan tumbuh-tumbuhan.
Seluruh komponen-komponen tanah terdapat di lapisan ini, adalah mineral 45%, bahan organik 5%, air antara 20 – 30% & hawa dalam tanah antara 20 – 30%.
B. Tanah Lapisan Bawah
Tanah lapisan bawah warnanya lebih cerah & lebih padat daripada tanah lapisan atas. Lapisan tanah ini tebalnya antara 50 – 60 senti meter, lebih tebal dari lapisan tanah atas, tidak jarang dinamakan tanah cadas atau tanah keras. Di lapisan tanah ini gerakan jasad hidup mulai sejak menyusut. Kebanyakan ditumbuhi tanaman berusia panjang & berakar tunggang dalam & panjang biar mencapai lapisan tanah.
C. Batuan Induk Tanah
Batuan induk ialah batuan asal dari tanah. Lapisan tanah ini warnanya kemerah-merahan atau kelabu keputih-putihan. Lapisan itu akan pecah & diubah dgn enteng, namun sukar ditembus akar. Di lereng-lereng gunung, lapisan itu tidak jarang nampak terang dikarenakan lapisan atasnya sudah hanyut oleh air hujan.
Makin ke dalam lapisan ini yaitu batuan pejal yg belum mengalami proses pemecahan. Kepada lapisan ini tumbuhan jarang mampu hidup.

Posting Komentar

0 Komentar